יום שני, 11 באוקטובר 2010

יש הכל באינטרנט!

אנו חיים בעידן המידע - משמע שאנו מוצפים בכמויות עצומות וכמעט בלתי נתפסות של מידע, כאשר המדיה העיקרית היא רשת האינטרנט. היתרונות לכך רבים - זמינות של מידע, דמוקרטיה (פיזור הידע מעבר למגדלי השן האקדמים) ועוד.

אך קיימים גם חסרונות מסויימים. אם נמשיל את הדבר לראייה האנושית, הרי שבאותה המידה בה עינינו רואות ה-כ-ל, אך מוחנו מתייחס רק לחלק זעום ממה שהעיניים רואות, כך עלינו לברור מתוך השפע העצום את המידע בו אנו מעוניינים או המידע שלו אנו זקוקים. אלא שבניגוד לראייה הנעשית באופן אינסטיקטיבי, ברירת המידע היא דבר שעלינו ללמוד.
אם נתייחס כעת לכתיבת סמינריון - או כל עבודה אקדמית אחרת - הרי שמצד אחד, אנו יכולים לשבת בבית ליד המחשב, עם קפה/תה ונעלי בית ולגשת בקלות למקורות מידע רבים ומגוונים. אלא שרוב המידע אינו בהכרח כזה שניתן לעשות בו שימוש בעבודה אקדמית. למשל, ויקיפדיה היא מקור נהדר, אך המהימנות של המידע אינה ברמה טובה דיה ולא תמיד ניתן להסתמך על המידע המתפרסם בה. חשוב לדעת כי מהימנות מקורות היא מרכיב חשוב בכתיבה של טקסט אקדמי.

אם כך, מה לעשות?
ראשית, ישנם אתרים שהם אקדמיים מעצם הגדרתם, כמו למשך אתרי הספריות האקדמיות, והקטלוג המאוחד שלהן. במקרים רבים, סטודנט רשום יכול לבצע חיפוש ממוחשב במאגרים שונים ואף להוריד מאמרים מלאים - כל זאת, בנעלי הבית הנ"ל.
כלי נוסף הוא google scholar שהוא מנוע חיפוש לחומר אקדמי בלבד. כאן נוכל לנצל את יתרונות החיפוש הטובים של גוגל לצרכים אקדמיים.
מקורות נוספים עשויים להיות מכוני מחקר שונים המפרסמים חומרים באתרים שלהם. לדוג', אתר מכון אדווה, מאגר המחקרים של מרכז המחקר של הכנסת, אתר מכון פלוסהיימר ועוד ועוד.
הנ"ל הם מקורות למאמרים ומחקרים. בעבודות סמינריוניות נוכל לעשות שימוש גם במקורות מידע לנתונים רשמיים, כמו אתר הלמ"ס, אתר האו"ם וכד'.

לסיכום, אם לאחר חיפוש בגוגל של מילות מפתח בנושא של הסמינריון שלכם אתם מגיעים לאתר מסויים, הקפידו לבדוק את מהות האתר וא אמינותו.

מכירים אתרים א מקורות מידע נוספים? הוסיפו בתגובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה