יום שני, 13 בספטמבר 2010

סמינריון זה לא קללה...

עם קבלת הסיליבוס של הקורס בתחילת השנה, אנו מדפדפים בחשש לחלק של דרישות הקורס. במקרים רבים, אחת הדרישות היא כתיבת עבודה, ובקורסים סמינריוניים, יש לכתוב עבודה ברמת סמינריון. אחרי שהסדרנו את קצב הלב, אנו מנסים לגבש אסטרטגיה להתמודדות עם המטלה - לבחור ולגבש נושא למחקר, לחפש חומר, להשיג תרגומים ועבודות משנים קודמות ולגלוש שעות בגוגל...

בשונה מעבודות קודמות שכתבנו, עבודת סמינריון דורשת מאיתנו השקעה רבה יותר וכתיבה ברמה אקדמית גבוהה יותר.
הדבר מתבטא במספר היבטים, ולהלן חלק מהם:
1. שימוש במספר מקורות רב יחסית
2. אינטגרציה של מקורות - עריכת פרק של סקירת ספרות שיהווה יותר מאשר סיכום של מקורות, אלא יציג את מצב המחקר באופן שיוביל את הקורא לנושא הספציפי של עבודת הסמינריון ולמחקר שנערך במסגרתה.
3. עריכת מחקר עצמאי וניתוח סטטיסטי של נתונים (לא בכל המקרים).

לפני שאנו צוללים בלהיטות לכתיבה של העבודה הסמינריונית/ הסמינריון, חשוב לשבת רגע ולהגדיר מטרות ודרך עבודה, וכל זאת לאור הדרישות של הקורס והמרצה/מנחה. חשוב להדגיש קיימות דרישות שונות בהתאם לקורס ולמנחה העבודה. לדוגמא, בעבודה אחת תידרשו לציין מראי מקום בתחתית כל עמוד, ובאחרת בצורה מרוכזת בסיום העבודה. לרוב מדובר אמנם בעניינים טכניים (ולעיתים מעצבנים), אך אם תטעו בהם, לעיתים יהיה קשה לתקנם בסיום בכתיבה או לאחר קבלת הערות מהמנחה. אם למשל, לא תציינו מספרי עמוד בכל מראה מקום (העמוד המדוייק בספר ממנו לקחתם רעיון/ציטוט), הרי שאחרי בסיום הכתיבה יהא זה בלתי אפשרי כמעט לשחזר מידע זה.

כיום, בעידן האינטרנט, תוכלו למצוא מידע רב הן על אופן הכתיבה של טקסט אקדמי והן חומר לעבודה הספציפית שלכם, כולל עבודות מוכנות. עם זאת רצוי לשמור על ספקנות אקדמית, גם לגבי המידע המופיע באינטרנט. בעניין זה נעסוק ברשומה הבא.

בבלוג זה נציג סוגים שונים של סמינריונים, תחומים ונושאים שונים שעליהם נכתבות עבודות סמינריוניות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה